fbpx

Undersøg dig selv for delte mavemuskler

 Det kan være svært for mange at undersøge sig selv for delte mavemuskler, og det er meget individuelt, hvor svært eller nemt det er at mærke, hvor delte mavemusklerne er, og derfor kan det ofte være lige så godt eller bedre at vurdere din deling af mavemusklerne ud fra dine symptomer i stedet for at måle. En deling af mavemusklerne er altid ensbetydende med en svækket core, og genoptræning af delte mavemuskler er coretræning, som langt de fleste mennesker vil have gavn af.

Nårdu undersøger din mave, skal du mærke efter to ting. For det første skal du undersøge, hvor stor afstand der er mellem de delte muskler. Det vil sige, at du skal tjekke, hvor mange fingre der kan være i revnen mellem de delte muskler. Det kan være meget svært at mærke, og mange får et forkert mål, fordi de tjekker med aktive mavemuskler i stedet for afslappede. Det vil sige, de mærker efter delingen med hovedet løftet. Det andet, du skal mærke efter, er hvordan dit bindevævet har det. Jo dybere du kan få fingrene ned i maven, jo svagere er bindevævet. Hvis du mærker en pulsering ved din navle, er det et tegn på, at dit bindevæv er meget svagt. Din mave skal altså være forholdsvis fast og med god vævsstruktur, og du skal ikke kunne få dine fingre dybt ned, når du mærker efter.

Hvis du har fået børn, og du oplever et af følgende symptomer i svær grad eller to eller flere i mildere grad vil du have gavn af et genoptræingsforløb, hvor du styrker din core og samler mavemusklerne.

Symptomer:

•      Udbulende mave (mummy tummy)
•      Smerter i ryg, skuldre, nakke
•      Bækkenbundsproblematikker
•      Følelse af at være svækket/dårlig holdning
•      Udadvendt/stor navle evt med smerter
•      Fordøjelsesproblemer
•      Tobleronemave

Se i videoen her, hvordan du kan undersøge dig selv.

Det er vigtigt ikke at tjekke maven alt for ofte, da der lægges pres ned på det svækkede bindevæv, når du tjekker. Tjek derfor højst hver tredje uge. Husk at hvis du ikke kan mærke noget, så er det ikke ensbetydende med, at dine mavemuskler ikke er delte, men at det kan være virkelig svært at mærke, og du kan derfor tage udgangspunkt i listen med symptomer.

Du skal ligge på ryggen med bøjede ben og slappe af i mavemusklerne, når du undersøger dig selv. Dine hænder skal pege ned mod dine fødder. Hvis din mave buler ud, når du løfter hovedet fra underlaget, så ved du, at din diastase er så stor, at du skal bruge 2 hænder, når du tjekker. 

De fleste tjekker forkert, når de undersøger for deling af mavemusklerne ved at tage hovedet for højt op. Du skal kun lige løfte hovedet fra gulvet, fordi du skal finde afstanden mellem dine muskler i afslappet tilstand. For at gøre dette skal du mærke efter, når musklen allerførst begynder at bevæge sig. Det er ofte nødvendigt at mærke efter et par gange, og det er vigtigt ikke at spænde i mavemusklerne, da dette vil give et forkert resultat. Jo højere du løfter hovedet, jo tættere kommer dine muskler på hinanden, så hvis du løfter hovedet for højt, vil din diastase virke mindre.